Winter aanpassingen en seizoensopener in Oud Vossemeer

Nieuwsbrief, Gorssel 3 mei 2017

Winter aanpassingen 
De iessel diesel is 150 kg lichter uit de winterslaap wakker geworden.
Als team hebben we niet veel geslapen, we hebben de as-trechters ongeveer 300 mm ingekort. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, er moesten nieuwe flenzen op de steekassen worden gekrompen. Deze flenzen zijn gedraaid uit rond 250 mm massief staal. Dit gaf een aanhanger vol met draaikrullen. Paul Zoerink heeft een spie baan gestoken, en de spiebaan in de geharde as hebben we zelf gefreesd. Met 0,5 mm tegelijk, dit was geen pretje voor de bank en de frees. Maar het is goed gelukt! Toen nog de flens op de as krimpen, goed heet stoken, speling meten en monteren. Halverwege bleef de flens steken… Maar met een paar flinke meppen met de grote Herman kwam de boel op de plek. En hopelijk blijft het daar zitten.

De aluminum velgen zijn smaller gemaakt door Henk Meilink (Meilink Moulds Holten). Dit was nodig want dit waren oorspronkelijk velgen voor 30,5 x 32 inch banden en wij rijden met 24,5 x 32 inch banden. Na het laswerk hebben we 208 boutjes puntig aangeslepen bij EMB (Laren). De velgen zijn voor montage gepolijst door Hans Wijgman, en ze glimmen nu zo hard dat je je haar er in kunt kammen.
Op een zaterdag hebben Gerard, Hans en Erik de velgen om de banden gemonteerd, met siliconen kit op de pasvlakken om het geheel lucht dicht te krijgen. Alle 290 boutjes werden zorgvuldig gemonteerd en de wind hebben we uit de banden gelaten.
De zaterdag er na hebben we de banden opgepompt en gecontroleerd op lucht lekkage, de lucht lekte weg langs diverse plaatsen. Wij kregen het advies van collega pullers om er een speciale vloeistof in te doen, na het toevoegen het geheel 3 uur laten ronddraaien (zie onderstaande video). met dank aan de David Brown.
En tot de dag van vandaag zijn ze lucht dicht!

Nieuwe Sponsor
Wij zijn erg blij om een nieuwe sponsor voor te stellen: Rietdekkersbedrijf A.H. Regelink uit Almen. Dit bedrijf repareert en vernieuwd uw rieten daken. Snel en vakkundig.

Oud Vossemeer
Rond 16:00 uur vertrok het team richting Zeeland voor de eerste puntenwedstrijd van het seizoen. Toen was het tijd om eerst de inwendige mens te versterken met heerlijke gehaktballen en kippenpoten bereidt door Hans.

Rond 23:30 uur mocht de iessel diesel eindelijk aanhaken. De buitentemperatuur was inmiddels gedaald tot rond het vriespunt. Waarschijnlijk ging hierdoor de motor met het optoeren meteen op 5 cilinders lopen… De nieuwe banden boden zo veel grip dat de combinatie bij 47,29 meter tot stilstand kwam. Dit was toch nog goed voor een 3e plaats in een deelnemersveld van 5 tractoren. 2e werdt Infinity (B) en 1e No Surrender.

Na de run bleek dat er geen data was verzameld en we in eerste instantie niet konden zien welke cilinder er uitviel. Na overleg met de wedstrijdleiding mochten we na de klasse nog een keer aanhaken. Deze run werdt er wel data verzameld en bleek cilinder 6 uit te vallen.

Al met al een moeizame start van het seizoen.

Rond de klok van 3:00 uur waren we op de thuisbasis.

Het positieve is dat we bij de weegbrug een gewicht te weinig hadden, wat inhoud dat we bijna 500 kilo verplaatsbaar gewicht hebben.

Advertenties

TractorPulling Team

%d bloggers liken dit: